تبلیغات
پایگاه مقاومت اینترنتی امام خامنه ای پایگاه مقاومت اینترنتی امام خامنه ای - خدایت را بشناس | نقش ائمه در احیاء دین (1)| مجموعه پوستر ها، فیلم ها، مقالات، کتاب ها ، نرم افزار ها و دیگر آثار ارزشی
پایگاه مقاومت اینترنتی امام خامنه ای
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 20 مرداد 1390 توسط عمار | نظرات ()

مقدمه :  در این بحث که انشاءالله ادامه خواهد یافت ، بررسی خواهیم کرد خطرات اسلام را و نیز بررسی می کنیم و در میابیم که ائمه اطهار پس از پیامبر اکرم (ص) چه نقشی در حفظ کیان اسلام داشتند، و می اندیشیم پیرامون آن حدیث نبوی که می فرماید : از اسلام چیزی جز اسم آن باقی نمی ماند. در ابتدا، به عنوان زیر بنای این بحث، لازم است تا با برخی اصطلحات اسلامی دقیق تر آشنا شویم و آن ها را بررسی کنیم. درک این اصطلاحات برای دریافت بهتر سخنان ما د ربحث های آینده کمک خوبی خواهد بود. این اصطلاحت عبارتند از : «اله» ، «رب» ، «الله» ، «عبد» ، «دین» و...

نکته: دوستان هرگونه سوالی ای شبهه ای اگر در طول همه بحث هایمان براشان پیش آمد ، خواهشا حتما مطرح کنند ، تا بنده حقیر بتوانم از منابع معتبر پاسخگویشان باشم... این متن بسیار مختصر است و چنان چه آیات برایتان کافی نبود، بگویید تا تمامی منابع این سخنم را در اختیارتان قرار دهم... دوستانی که مایل اند تا بیشتر در این مباحث تأمل کنند ، کتب : نقش ائمه در احیاء دین و عقاید اسلام علامه مجاهد ، مرتضی عسکری و نیز مجموعه صوتی رایت بیداری ، توصیه می شود.... و من الله توفیق

معنی اله

اله بر وزن کتاب به دو معنای پرستش شده و اطاعت شده است. اله به معنی مألوه (اسم مفعول) است ، چنان که کتاب به معنای مکتوب می باشد. پس اله یعنی معبود یا مطاع!

« آیا آفریننده ای جز الله هست که شما را از آسمان و زمین روزی دهد ؟ الهی جز او نیست...» (فاطر/3)


برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید

قرآن اله را خالق معرفی می کند. آفرینش انسان ، تصویرگری نوزادان، رویش گیاهان همه و همه صفاتی است که خالق بودن را به لفظ اله مربوط می کند. قرآن کریم هر آفرینش را مخصوص اله می داند : از بارش باران تا روییدن نبات و شفای بیماران، غلبه بر دشمنان و هرگونه توانگری و...؛ با این دلیل ، الله ، یعنی اله حقیقی جهان ، در قدرت و فعل هیچ شریکی ندارد ، او یگانه و بی مانند است. «لم یلد و لم یولد/ ولم یکن له کفوا احد» (اخلاص/3-4)

گاه نیز در بشر بوده اند کسانی که ادعای خدایی کرده اند ، چنان که قرآن می فرماید:

«فرعون گفت : ای مردم برای شما الهی جز خودم نمی دانم » (قصص/38)

و در جای دیگر خطاب به موسی می گوید:

«اگر الهی جز من اختیار کنی تو را از زندانیان خواهم ساخت» (شعرا/29)

آیا جز این است که در هر دو آیه ، اله آن است که «برای اون کارگزاری و از او فرمانبرداری می کنند»؟

چنان که قوم فرعون می گویند:

«آیا موسی و قوم او را رها می کنی تا در زمین فساد کنند و تو را و اله تو را رها کنند؟» (اعراف/127)

آن چه از این آیه استنباط می شود، نشانگر آن است که فرعون و فرعونیان ، جز خود فرعون الهی دیگر هم می پرستیدند ، عبادتش می کردند و از او حاجت می خواستند...

پس خداییت فرعون بدان معناست که هر کاری را برای او و رضای او بایست انجام می دادند.

« (ای رسول) دیدی حال آن کس که هوای نفسش را خدای خود ساخته (چگونه هلاک شد) ؟ آیا تو می توانی حافظ و نگهبان او (از هلاکت) باشی؟» (فرقان/43)

آیا اله در این آیه نیز به همان معنا نیست؟

"از این رو اله معبودی است که برایش عبادت می کنیم ، رضای او را هدف خود می دانیم و در این راه قدم بر می داریم... چنین موجودی اله می شود و معبود ؛ و فرمانبر -عبد- پرستشگر او وخواهان رضای او ..."

..........................................///

بحث بعدی: رَب  : «رَب» مهم ترین اصطلاح اسلامی است که فهم آن ، در بحث ما مورد لزوم است . این اصطلاح ...

 




طبقه بندی: نقش ائمه در احیاء دین،  اندیشه سیاسی اسلام،  عکس،  کتاب، 
برچسب ها: نقش ائمه در احیا دین، عقاید اسلام در قرآن کریم، قرآن مجید، علامه مرتضی عسکری، ربوبیت، الوهیت، خالقیت،